Personal Branding - Succes zit 'em niet in een mooi pak. Maar een mooi pak zegt wel: hallo wereld ik mag er zijn!

Dancing jumpinhguy.jpg

Mag jij shinen van jezelf? Zien ze wel hoe goed jij bent? Succes in je werk is voor een belangrijk deel afhankelijk van hoe zichtbaar je bent. Je kan hier een simpele formule op loslaten, waarmee je jouw succesfactor berekent: kwaliteit x zichtbaarheid = succes.

Zichtbaarheid is net als je kwaliteit essentieel om succesvol te zijn. Ze versterken elkaar. Zichtbaar zijn betekent niet opscheppen of jezelf overschreeuwen. Het betekent dat je laat zien wat je te bieden hebt. Mocht je tot nu toe geneigd zijn vooral te investeren in je kwaliteit (hard werken; nóg betere rapporten schrijven; nog meer vakliteratuur lezen), maar levert het je nog niet op wat je zou willen (erkenning, promotie, gevraagd worden voor die leuke klus), start dan eens een goed gesprek met jezelf over je zichtbaarheid.

Neem je bedoeling mee in je zichtbaarheid

Werken aan je zichtbaarheid kan je op veel momenten doen. Ga niet in het wilde weg profileren, maar maak er een plan voor. Een soort marketingstrategie voor jezelf. Een goede strategie heeft een duidelijk doel én diepgang: waar ben je naar op weg vanuit welke drijfveer. Dit doel werkt namelijk het beste als het bestaat uit datgene wat jou drijft en waar jij naar verlangt. Datgene wat jij écht belangrijk vindt en graag wil manifesteren in je werk. Dit kan je ook ‘je bedoeling’ noemen, of je ‘why’ volgens Simon Sinek. Aandacht geven aan je bedoeling is geen luxe, meer een noodzaak als je geïnspireerd, gericht en met plezier wil werken.

Succes zit ‘em niet in een mooi pak, maar een mooi pak zegt wel: hallo wereld ik mag er zijn!

Stel je wil dus meer zichtbaar worden. Dan sta je nu op punt A: je huidige situatie. Je wil naar punt B: de ideale situatie, waarin je zichtbaar en bekend bent om de juiste dingen. Het vinden van je bedoeling helpt met het tastbaar maken van wat punt B precies moet zijn. Doordat je einddoel vanuit je diepste drijfveren is voortgekomen, is het waarschijnlijk echt passend bij jou. En dat geef energie!

De uitkomsten van je bedoeling leg je naast je profileringsplan, als een soort geweten: check of de acties passen bij jouw bedoeling. En het levert je ook de lol op van het zoeken naar de juiste verpakking. Verpak je kwaliteiten in je eigen stijl, durf op te vallen.

Profileren vanuit de bedoeling

Wat jou drijft is dus het fundament onder je persoonlijke profileringsplan. De weg naar een bij jou passende manier van zichtbaarheid vergroten heeft 4 stappen:

  1. Onderzoek je eigen, unieke kleur (dit is jouw professionele identiteit)

  2. Bepaal je bedoeling (dit gaat over wat je drijft en wat je wil creëren in de wereld en je werk)

  3. Kijk hoe jouw bedoeling matcht met je huidige werksituatie

  4. Maak een plan om te shinen (wat van jezelf en jouw bedoeling wil je zichtbaar maken in je werk?)