Jezelf profileren? Negeer de concurrentie!

Ben je een ondernemende professional – zelfstandig of binnen een bedrijf – dan is Personal Branding een krachtige manier om jezelf te profileren. Mensen om je heen hebben vaak wel een beeld van jou. Bewust nadenken over je eigen branding en dit actief uitdragen, zorgt ervoor dat dit beeld meer aansluit bij wie jij bent en wat jij te bieden hebt. Je doet dit door jezelf als merk te zien en de regels van branding op jezelf toe te passen. Een sterk merk is uniek, onderscheidend, authentiek en consistent in alle uitingsvormen. Kortom: het plaatje klopt, de binnenkant is in lijn met de buitenkant.

Branding is geen Personal Branding

Er is echter een fundamenteel verschil tussen het bouwen van een merk en het bouwen van een Personal Brand. Om een sterk merk te bouwen moet je de concurrentie goed in beeld hebben. Wat doen de anderen? Wat is hun positionering? Wat is hun belofte? De uitdaging is om een merk in de markt te zetten dat uniek is, uniek onderscheidend van de andere merken in de markt, zodat klanten precies weten waarvoor ze bij jou moeten zijn. Wanneer je echter deze regel van uniciteit toepast bij het ontdekken en ontwikkelen van je eigen Personal Brand, kan je tegen obstakels oplopen.

Concurrentieonderzoek – vergelijken verlamt

Op het moment dat ik mezelf in de markt ging zetten als coach/trainer en op zoek ging naar mijn eigen positionering en Personal Brand, begon ik met het onderzoeken van de concurrentie. Ik keek om me heen, scande websites, sprak collega’s, las tijdschriften en zat urenlang te lezen op Twitter, Facebook en internet. Ik keek naar wat andere coaches en trainers deden en hoe zij zichzelf in de markt zetten. En ik zocht daarbij naarstig naar wat mij uniek zou onderscheiden van al die anderen. Deze naar buiten gerichte blik bleek mij enorm af te leiden: al die ronkende verhalen, prachtige websites en succesvolle mensen maakten mij onzeker. Alles was al eens bedacht, opgeschreven en gedaan. Hoe kon ik daar nou tegenop? Mijn eigen verhaal ging als een cliché voelen, een slechte kopie … Door mezelf te vergelijken met anderen, raakte ik steeds verder af van wat voor mij belangrijk was. De twijfel over mijn unieke toegevoegde waarde aan de markt sloeg toe en werkte verlammend.

Wat is jouw WAAROM?

De oplossing is uiteindelijk simpel. Stop met naar buiten kijken. In plaats van om je heen te kijken en te proberen met een uniek verhaal te komen in reactie op anderen, kan je je blik veel beter naar binnen richten: Waarom wil ik dit? Wat wil ik bijdragen? Wat zijn mijn waarden, talenten en drijfveren? Bij Personal Branding is authenticiteit belangrijker dan uniciteit. Datgene wat jou drijft, raakt en in beweging brengt – datgene wat jij aan de wereld wilt geven – dat moet het uitgangspunt zijn bij Personal Branding. Op basis daarvan kan je een authentiek en krachtig Personal Brand neerzeten. Simon Sinek vertelt hier heel mooi over in deze Ted-talk “It starts with WHY”.

En mocht je daarmee ook nog uniek onderscheidend zijn is dat alleen maar mooi meegenomen.