Assertiviteit

Nee zeggen met flair, begrenzen en feedback

 

Training liever assertiever

Wil je graag een goede en aardige collega en opdrachtnemer zijn? Kom je wel eens in de knel omdat je voordat je het wist alweer ‘ja’ hebt gezegd? In de training Assertiviteit leer je op een goede manier voor jezelf op te komen, zonder weerstand bij de ander op te roepen. En waarom het zo lastig kan zijn om assertief te zijn. Ik neem je op luchtige wijze mee in de psychologische belemmeringen die een assertieve basishouding in de weg staan, en bied handvatten om deze te tackelen. Zodat je meer regie krijgt over je eigen gedrag.

Deze training is speciaal gericht op professionals in de (zakelijke) dienstverlening. Je hebt te maken met opdrachtgevers en wil graag deze graag tevreden houden. Dit kan spanning opleveren wanneer je klantgerichte houding ten koste gaat van jezelf.

In deze training leer je klantgericht werken zonder dat het ‘klantgezwicht’ wordt. We gaan aan de slag met: begrenzen, verwachtingen managen, effectieve communicatie, het ontvangen en geven van feedback, het op verschillende manieren "nee“ leren zeggen, het houden van regie in gesprekken.

We duiken de diepte in met psychologische inzichten over wat assertiviteit in de weg staat. In deze training werken we met actuele situaties van de deelnemers, zodat er veel geoefend kan worden en de deelnemers na afloop in de praktijk direct het geleerde kunnen toepassen.



“Dankjewel voor de supersessie! Echt mooi hoe je ons vanuit een veilige setting vooruit hebt geholpen. Vandaag zijn we ons overleg spontaan begonnen met een ODAT en sloten we met een check of de doelen voor iedereen behaald waren. Het stukje over feedback helpt ons ook onderling om opener te zijn naar elkaar en dat geeft ruimte om elkaar te empoweren in dingen waarover we onzeker zijn.” (opdrachtgever onderzoeksbureau)



Wat levert deze training op?

  • Praktische handvatten om de regie te houden in gesprekken

  • Handvatten voor effectieve communicatie

  • Grenzen aangeven en “nee” zeggen

  • Een assertieve basishouding in gesprekken

  • Feedback geven en ontvangen

  • Inzicht in wat assertiviteit in de weg zit (belemmeringen)

Na afloop van de training kan je met meer flair en zelfvertrouwen je eigen grenzen aangeven, anderen aanspreken en ‘nee’ zeggen. Ook heb je meer inzicht in wat je belemmert om assertiever te zijn op de werkvloer.